לראשונה בישראל: הסכם קיבוצי בענף ראיית החשבון נחתם בחברת EY ישראל (ארנסט אנד יאנג)

ההסכם שיחול בפירמה שבה מועסקים  כ-1,900 עובדים, ביניהם רואי חשבון, מתמחים ועובדי מטה ואדמיניסטרציה, כולל בין היתר: קרן השתלמות, השתתפות במימון ארוחות העובדים, בונוסים, הגדלת מכסת ימי החופשה  וסעיפים להגברת הביטחון התעסוקתי  *** יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "ההסכם פותח עידן חדש ב-EY ישראל וסולל את הדרך למהפכת זכויות העובדים בענף כולו" *** יו"ר EY ישראל, רונן בראל: "מאז ומעולם דגלנו בדיאלוג פתוח ובהגינות מול העובדים וכך נהגנו גם במהלך המו"מ. ההסכם שנחתם משקף את רוח הארגון ויאפשר לנו להמשיך להיות פירמת הייעוץ וראיית החשבון הגדולה והמובילה בישראל" *** יו"ר ארגון העובדים בחברה, אהד כהן: "ההסכם יביא לשיפור חסר תקדים בתנאי העסקתם של העובדים ומהווה סימן לעידן חדש בו זכויותיהם של העובדים מהוות שיקול מרכזי בקבלת ההחלטות בפירמה" ***

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו"רEY  ישראל (ארנסט אנד יאנג)  רונן בראל ויו"ר ארגון העובדים בחברה אהד כהן, חתמו היום (א') על הסכם קיבוצי ראשון לעובדי השותפות. במעמד הטקס שנערך לפני זמן קצר בבית ההסתדרות, נכחו מנהלים שותפים ב-EY  ישראל וחברי ארגון העובדים שהובילו את ההתארגנות הראשונית בחברה. במעמד החתימה השתתפו גם יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר דוד ומנהלת חטיבת עובדי חברות הביטוח ובתי השקעות בהסתדרות המעו"ף, מירי גרגיר, אשר ליוו את העובדים בדרכם להסכם ההיסטורי הראשון בענף ראיית החשבון בישראל.

נזכיר כי עובדי EY התאגדו בהסתדרות בשלהי 2015 וההסכם הנוכחי הבשיל לאחר משא ומתן מורכב שנמשך  כשנה. ההסכם שתוקפו עד שנת 2022, כולל פרקים ארגוניים וכלכליים שנושאים בשורה משמעותית בנוגע לשיפור תנאי העובדים.

EY ישראל (ארנסט אנד יאנג - קוסט פורר גבאי את קסירר) היא חלק מחברת EY גלובל (ארנסט אנד יאנג העולמית), אשר נחשבת לאחת מארבע הפירמות הגדולות בענף ראיית החשבון בעולם. ארנסט אנד יאנג פועלת בכ-150 מדינות ומונה למעלה מ-200 אלף עובדים מסביב לגלובוס. EY ישראל היא ענקית הענף בארץ ומעסיקה כ- 1,900 עובדים, בהם רואי חשבון, מתמחים בראיית חשבון, עובדי מטה ואדמיניסטרציה, כלכלנים, משפטנים ומומחי מיסוי. רוב עובדי החברה ממוקמים במטה המרכזי של השותפות בשכונת ביצרון בתל אביב ומאות עובדים נוספים פזורים בשלושת סניפי השותפות בחיפה, בבאר שבע ובירושלים. החברה מספקת ללקוחותיה שירותי ראיית חשבון וביקורת, ייעוץ מס וליווי אסטרטגי של עסקאות לחברות ממגוון תחומים, ביניהן: חברות הביטוח, בנקים וחברות שירותים פיננסים, תעשיית הרכב, חברות טכנולוגיה, נדל"ן, אנרגיה, חברות קמעונאיות, מלכ"רים ועוד.

 

בתמונות (מימין לשמאל): מנהלת חטיבת עובדי חברות הביטוח ובתי השקעות בהסתדרות המעו"ף מירי גרגיר, יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר דוד, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו"ר EY  ישראל (ארנסט אנד יאנג)  רונן בראל ויו"ר ארגון העובדים בחברה אהד כהן.

ההסכם הקיבוצי שנחתם היום מעגן את זכויות העובדים בשותפות EY ישראל ומסדיר שיפור מהותי בתנאי העסקתם, תוך התאמה למאפיינים הייחודיים של ענף ראיית החשבון בארץ ולסביבת העבודה הגלובאלית שבה פועלת החברה.

על פי ההסכם, כל עובדי המטה והאדמיניסטרציה שהשלימו 24 חודשי עבודה בחברה, או מתמחים שהגיעו לדרגת S3, יהיו זכאים להצטרף לקרן השתלמות לפי בחירתם. שיעורי ההפקדות לקרן על חשבון המעסיק יעמדו על 5% מגובה השכר, עד לתקרת גג של שכר בהתאם למפורט בהסכם. כל עובד עם ותק של שנתיים ומעלה בחברה, יהיה זכאי גם למימון רובד בסיסי של ביטוח בריאות, בהתאם להסדר הביטוח הקולקטיבי שתציג החברה. בשורה נוספת שנושא ההסכם היא קיבוע ההטבות הקיימות בחברה, בהן: גובה השתתפות בתשלום החזר הוצאות רכב לעובדים הזכאים, גובה תשלומי דמי ההבראה ודמי הנסיעות, והשתתפות המעסיק בהוצאות הטלפון הנייד.

במסגרת ההסכם נקבע גם כי עובדי השותפות יהיו זכאים לדמי מחלה בשיעור מלא (100%) כבר מיום ההיעדרות הראשון. ההסכם מסדיר ומגדיל גם מכסת ימי החופשה השנתית, כך שלמשל עובדי משרד בדרגת מנג'ר או עובדי מטה ואדמיניסטרציה, משנת הוותק החמישית בחברה, יהיו זכאים ל-18 ימי חופשה שנתית. בנוסף למכסת ימי החופשה השנתית, כל עובדי EY יהיו זכאים לימי חופשה נוספים על חשבון המעסיק במקרים מיוחדים, כגון 5 ימים נוספים בתקופת בחינות מועצת רואי החשבון ו-3 ימים נוספים במועד הנישואים. כמו כן, כל עובד יהיה זכאי לקחת יום בחירה באחד מערבי החג, במקרה שלא מדובר ביום שנקבע על ידי החברה כיום "גשר". 

כמו כן, כבר בשנה הראשונה, שכר המינימום בחברה יהיה, לכל הפחות, 4% מעל לשכר המינימום במשק. הלכה למעשה, שכר הבסיס של מתמחים בדרגה התחילית בחברה (S1) לא יפחת מ-5,500 שקל (500 שקל מעל לשכר המינימום הקבוע בחוק). שכר הבסיס של עובדים מתמחים בדרגה S2 יעודכן במהלך תקופת ההסכם בשתי פעימות, כך שעם חתימת ההסכם שכרם יועלה בשיעור אחיד של 2.5% ובעוד שנה שכרם יעודכן שוב, באופן שיבטיח כי השכר הממוצע של עובדים אלו לא יפחת מ- 6,600  שקל.

עוד קובע ההסכם כי תוספות שכר שנתיות יוענקו לעובדי החברה מדי שנה בשכר חודש אוקטובר. ההסכם מביא לצמצום הפערים בחברה ומסדיר תוספות שכר דיפרנציאליות לעובדי המטה (CBS) ולחיזוק העובדים ברמות השכר הנמוכות. כך לדוגמה, עובדי מטה מקצועיים ב-EY ישראל ששכר הבסיס שלהם נמוך מ-12.5 אלף שקל לחודש, ועובדי מטה אדמיניסטרציה ששכר הבסיס שלהם הוא עד 10 אלף שקל, יקבלו  תוספת שכר בשיעור ממוצע שלא יפחת מ-3.33% משכר הבסיס של העובדים. במקביל לתוספות השכר, יוגדלו ההפרשות הפנסיוניות של העובדים כך שעובדים המבוטחים בקרן פנסיה חדשה מקיפה, יהיו זכאים לשיעור הפקדות כולל מעל הקבוע בחוק, בסך 20.83%. להבטחת רציפות הזכויות של עובדים המבוטחים בקרן פנסיה ותיקה, השותפות תמשיך להעביר את מלוא ההפקדות והניכויים הדרושים לקרן הוותיקה, בשיעור כולל של 20.5% מהשכר המבוטח.

ב-1 ביולי בכל שנה משנות ההסכם, EY ישראל תקצה תקציב לתשלום בונוס שנתי לעובדים, בהתאם לביצועי החברה, בסכום כולל שלא יפחת מ-1% משכר הבסיס של כל עובדי החברה באותו מועד. במידה ובשנה מסוימת, השותפות תחליט כי המצב הכלכלי אינו מאפשר את חלוקת הבונוס כמתוכנן, באופן מלא או חלקי, החברה התחייבה להעביר את יתרת סכום הבונוס שלא שולם לשנה שלאחר מכן.

ההסכם מעגן גם סוגיות כמו סבסוד והשתתפות המעסיקה בתשלום עבור ארוחות העובדים. בהתאם להתחייבות החברה, באתר החדש ש-EY צפויה להעביר אליה את משרדיה (מתחם מגדלי "מידטאון" בתל-אביב) , יופעל כבר מתחילת השנה הקרובה חדר אוכל בשרי ובית קפה חלבי לשימוש העובדים. כל עובד יהיה זכאי לתשלום השתתפות עבור ארוחות הצהריים בחדר האוכל ולסכום נוסף שבאמצעותו תשתתף המעסיקה למימון הסעדה מחוץ למשרד כנגד הגשת חשבוניות. זאת ועוד, עובדים המועסקים במשרדי השותפות לאחר השעה 19:00 יהיו זכאים גם להשתתפות המעסיקה בתשלום עבור ארוחת ערב בחדר האוכל של החברה. יצוין כי החל ממועד הפעלת חדר האוכל באתר "מידטאון", גם עובדי השותפות בסניפים אחרים בארץ יהיו זכאים לתשלום השתתפות עבור ארוחות צהריים בגובה 19 שקל ליום עבודה. 

הפרק הארגוני של ההסכם כולל, בין היתר, סוגיות שונות שנוגעות לניוד עובדים, כגון שמירת תנאי עבודה מלאים לעובד שינויד, ולאיוש משרות חדשות ב-EY ישראל, תוך הבטחת עדיפות והזדמנויות קידום לעובדים הקיימים. בנוסף, ההסכם מסדיר גם מנגנון פיטורים הוגן ושקוף, המספק ביטחון תעסוקתי לעובדים וכולל מערכת ליישוב חילוקי דעות בין הצדדים, באופן שמעניק לארגון העובדים משקל בהכרעת מחלוקות שנוגעות להעסקת עובדים בחברה. סעיף אחר שמחזק את הביטחון התעסוקתי בחברה מתייחס לפיטורי צמצום והתייעלות. על פי סעיף זה, החברה תחויב להתייעץ עם ארגון העובדים לפני תחילת פיטורי צמצום או התייעלות ובמסגרת ההיוועצות יוכל ארגון העובדים להעלות חלופות לפיטורים.

בהתאם להסכם, השותפות מתחייבת להעביר תקציב שנתי לפעילות ארגון העובדים. בגין שנת ההסכם הראשונה יועבר תקציב של למעלה מחצי מיליון שקל ומהשנה השנייה ועד תום ההסכם, תעביר החברה לארגון העובדים תקציב קבוע בסך 400 אלף שקל מדי שנה. בנוסף לכך, בכל שנה השותפות תשתתף במימון אירוע שנתי לעובדים, אשר יופק בשיתוף עם ארגון העובדים, תוך התחייבות המעסיקה לממן 2/3 מעלות האירוע, וזאת עד לסכום של חצי מיליון שקל לשנה. כמו כן, יוקצה תקציב שנתי של 50 אלף שקל לצורך מימון פעילות ספורט בחברה.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בירך את עובדי EY  ישראל וציין כי: "ההסכם שנחתם היום פותח עידן חדש ב-EY ישראל וסולל את הדרך למהפכת זכויות העובדים בענף כולו. עד לפני כמה שנים אף אחד לא העלה על דעתו כי עובדים מענפים כמו ראיית חשבון, הייטק וטכנולוגיות מתקדמות יהיו חלק ממשפחת העבודה המאורגנת, אבל היום ברור לכולם כי התאגדות ויחסים קיבוציים במקום העבודה הם לא רק דרך לאזן את המשוואה בין העובדים לבין המעסיקים, אלא כלי לשינוי חברתי אמיתי. ההסכם מצליח לשפר את תנאי העובדים בחברה ולהבטיח את ביטחונם התעסוקתי, וזאת מבלי להפר או להתפשר על חוסנה הכלכלי של הפירמה. חיזוק העובדים הנו ביטוי נוסף לעולם ערכים המושתת על סולידריות חברתית ועל השאיפה לשוויון. ברכות ויישר כוח ליו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר דוד ולארגון עובדי EY, בראשות אהד כהן, על האיתנות ועל האחריות שהפגינו בדרך להישג, ותודה להנהלת שותפות ארנסט אנד יאנג בישראל , בראשות רונן בראל, על כך שהביעו נכונות וגמישות לגשר על הפערים לטובת טיפוח ההון האנושי בחברה".

יו"ר שותפות EY  ישראלרונן בראל, אמר במעמד החתימה: "הנהלת EY מברכת על ההסכם הקיבוצי שנחתם היום עם העובדים. מאז ומעולם דגלנו בדיאלוג פתוח ובהגינות מול העובדים וכך נהגנו גם במהלך המו"מ. ההסכם שנחתם משקף את רוח הארגון ויאפשר לנו להמשיך להיות פירמת הייעוץ וראיית החשבון הגדולה והמובילה בישראל. אנו מבקשים להודות לנציגי העובדים ולנציגי ההנהלה במו"מ על עבודתם המאומצת".

יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר דוד, אמר כי: "עובדי EY ישראל הם הנכס האמיתי של החברה וההסכם הקיבוצי שהושג מעניק להם תנאי העסקה משופרים. ההבנה המשותפת של הצדדים כי ההון האנושי שמוביל את פעילות החברה, ראוי לא רק למילות הערכה אלא להשקעה ממשית בתנאי עבודתו, היא שתבטיח את המשך שגשוגה של ארנסט אנד יאנג, הן בארץ והן בפעילותה בזירה הבינלאומית".

מנהלת חטיבת עובדי חברות הביטוח ובתי השקעות בהסתדרות המעו"ף, מירי גרגיר, שליוותה את גיבוש ההסכם, הדגישה כי: "ההסכם הוא רגע היסטורי חשוב לא רק לעובדי EY אלא לכל העובדים בתחום. תהליך גיבוש ההסכם חיזק את יחסי האמון בין הצדדים, והוכיח שוב כי גם בענף כמו ראיית החשבון, ניתן להגיע להסכם קיבוצי שמשמר את המצוינות של הקבוצה במקביל לשיפור זכויות העובדים והגברת ביטחונם התעסוקתי ".

יו"ר ארגון העובדים ב-EY ישראל, אהד כהן: "זהו יום משמח והיסטורי  לעובדות ועובדי EY! כשנה וחצי מהיום בו קיבלנו מנדט גורף לייצוג העובדים בפירמה, תם משא ומתן מורכב ויוצא לדרך הסכם קיבוצי ראשון ופורץ דרך בענף ראיית החשבון. ההסכם יביא לשיפור חסר תקדים בתנאי העסקתם של העובדים ומהווה סימן לעידן חדש בו זכויותיהם של העובדים מהוות שיקול מרכזי בקבלת ההחלטות בפירמה״. עוד אומר כהן ״אנחנו סמוכים  ובטוחים כי יחד נזניק את הפירמה לשיאים חדשים ומבטיחים להמשיך ולייצג את העובדים נאמנה גם בעתיד לבוא״.

היועצים המשפטיים שליוו את התהליך הם:  עו"ד רוני יואלי-פולק מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד כפיר זאב מטעם ארגון העובדים ועו"ד ירון קרמר מהמשרד נ.פינברג ושות' מטעם ההנהלה.