לרגל חג הפסח: מדריך זכויות בעבודה בתקופת החג

לרגל חג הפסח: זכויות בעבודה במהלך תקופת החג – שאלות ותשובות

האם מותר לכם לסרב לעבוד במהלך החג? מה קורה אם המעסיק הודיע על חופשה מרוכזת בחוה"מ אבל לא נותרו לכם ימי חופשה? והאם צריך לשלם מס על התלושים לחג? חסי בכר, מנהלת מוקד המידע והשירות, עושה סדר בנושא ועונה לשאלות נפוצות

אביב הגיע פסח בא אבל המעסיק החליט שהשנה חוץ מהעובדים המצטיינים אף אחד אחר לא מקבל מתנה לחג. עד היום, תמיד כל העובדים אצלנו קיבלו. האם זה חוקי או שזו הרעת תנאים?

ככלל, החוק לא מחייב את המעסיק לתת לעובדיו מתנה לחגים אלא אם כן יש הסכם קיבוצי או צו הרחבה שחלים על מקום העבודה ומחייבים בכך את המעסיק. למשל, עובדי שמירה ואבטחה זכאים מתוקף ההסכם הענפי וצו ההרחבה לקבל שי כספי (בפסח ובראש השנה) באמצעות תלוש השכר שלהם. באופן דומה, גם עובדי בניין ושיפוצים זכאים לקבל מהמעסיק שי בשני מועדים בשנה. כך קורה גם בענפים נוספים ובמקומות עבודה שבהם קיימים הסכמים קיבוציים והסדרים מיטיבים.

במקומות עבודה שבהם אין הסכם קיבוצי אבל קיים נוהג של המעסיק שבמשך שנים מעניק לעובדיו מתנה לחג, חלה חובה על המעסיק להמשיך ולפעול כך גם בהמשך.

בכל מקרה, בתי הדין לעבודה קבעו ששי לחגים הוא זכות כללית ואחידה לכל העובדים, ואסור להפלות בעניין זה משום סיבה שהיא, גם אם מדובר בתמריץ למצוינות. 

 

אחרי החג הקודם גיליתי בתלוש השכר שהמעסיק הוריד לנו מס הכנסה על השי לחג. אציין כי המתנה לא הייתה כסף אלא מארז סירים. זה גם חייב במס?

התשובה היא כן. כל מתנה לחג שמעניק המעסיק לעובדיו נחשבת טובת הנאה - בין אם מדובר במתנה פיזית, בתלושים או בכסף - חייבת כולה במס שנזקף לעובד וחלה חובה של תשלום המס עבור מלוא שווי השי.

למרות שהמעסיקים לא מחויבים בכך על ידי החוק, חלק מהם בוחרים לגלם את השי בתלוש השכר, או במילים פשוטות יותר - לספוג את עלות המס על השי במקום העובד, כדי ששכר הנטו של העובד לא ייפגע כתוצאה מקבלת השי.     

 

כשהתקבלתי לעבודה הודעתי למעסיק שלי שאני מבקש לא לעבוד בשבתות ובחגים. בשביעי של פסח בכל זאת שובצתי למשמרת והתבקשתי להגיע לעבודה. האם זה חוקי והאם אני רשאי לסרב?

קודם כל נבהיר שניתן להעסיק עובדים בחגים רק בהתאם להיתר משר/ת העבודה כאמור בסעיף 12 לחוק שעות עבודה ומנוחה (התשי"א, 1951). לצורך התשובה נניח שלמעסיק שלך יש היתר כזה.

בגדול, עובד זכאי לסרב לעבוד בחג מכל סיבה שהיא, בייחוד אם הצהיר על סירובו מטעמי דת עוד טרם קבלתו לעבודה. עם זאת, הזכאות הזו אינה עומדת לעובדים בכל מקומות העבודה. למשל, עובדים במוסדות שאמונים על ביטחון הציבור, שוטרים, עובדים בענף המלונאות, אנשי צוות אוויר, עובדים בשירותים חיוניים שאושרו על ידי ועדת השרים ומקומות נוספים – מוחרגים מהחוק, והזכות לסרב לעבוד ביום המנוחה לא חלה בהם. בכל מקרה כזה, העובד שיעבוד ביום המנוחה או בחג, יהיה זכאי לשכר לגמול עבודה ושעות נוספות, וגם לשעות מנוחה חלופיות.

במקרה שמקום העבודה שלך לא נמנה עם המקרים החריגים - כלומר שיש לך זכות לסרב לעבוד בחג - עליך להודיע למעסיק על סירובך תוך 3 ימים מהמועד שבו הודיעו לך על השיבוץ בחג. חשוב שתדע שלמעסיק אסור להפלות אותך בגלל שאתה לא מסכים לעבוד ביום המנוחה (בשבת או בחג), אבל כן מותר לו לשנות באופן סביר את סדרי העבודה שלך.

 

המנהלת שלי הודיעה לנו שכל המשרד שלנו יוצא ל"הדממה" ולא נעבוד בתקופת חוה"מ פסח. אני מעדיף להמשיך לעבוד כרגיל בחוה"מ כי לא נותרו לי ימי חופש והמנהלת כבר הודיעה לי שלא אהיה זכאי לשום תשלום עבור החופשה המרוכזת. האם מותר לה לסרב לבקשתי להמשיך לעבוד כרגיל בחוה"מ?

כל מעסיק רשאי להוציא את עובדיו לחופשה שאורכה 7 ימים ומעלה, בתנאי שהודיע על כך לעובדים לפחות 14 יום מראש. עם זאת, התנאי להוציא אתכם לחופשה מרוכזת בחול המועד, הוא שהמעסיקה תשלם לכם עבור ימי החופשה באופן מלא, ובהנחה שלכל עובדים יש יתרת ימי חופשה שמכסה את התקופה הנדונה.

אם אין לך מספיק ימי חופשה צבורים, אתה לא חייב להסכים לצאת לחופשה המרוכזת על חשבון ימי חופשה עתידיים. אם המנהלת בכל זאת מחייבת אותך לצאת לחופשה באופן חד צדדי, היא תהיה חייבת בתשלום מלא של שכרך בתקופת החופשה, גם אם לא תעבוד בפועל.

 

אני עובדת במהלך החג, האם אני זכאית לשכר גבוה יותר על כל שעת עבודה? או שזה רק בשעות הנוספות?

בהתאם לחוק את זכאית לתשלום של 150% מהשכר הרגיל שלך עבור כל שעת עבודה במהלך החג. אם תעבדי במהלך החג גם שעות נוספות, תהיי זכאית לגמול נוסף על השעות הנוספות. כמו כן, חשוב שתדעי שאת זכאית ל"מנוחת פיצוי", כלומר לשעות מנוחה במקום השעות שתעבדי בהן בחג.

 

אני צפוי לעבור ניתוח כמה ימים לפני החג שאחריו אהיה זכאי לימי מחלה לצורך התאוששות. האם יורידו לי ימי מחלה על ימים שבהם ההתאוששות נופלת בחלקה על החג?

ראשית איחולי בריאות ורפואה שלמה לך. לשאלתך - התשובה היא שזה תלוי. אם אתה עובד יומי/שעתי, על פי החוק תקופת המחלה שלך לא כוללת ימי מנוחה שבועית וחגים, ולכן המעסיק לא רשאי לנכות ימים אלה ממכסת ימי המחלה שצברת. ההחרגה היחידה מכך יכולה להיות במקומות עבודה שבהם נהוג לעבוד גם בימי מנוחה וחגים. לעומת זאת, אם אתה עובד חודשי – תקופת המחלה שלך כוללת ימי מנוחה שבועית וחגים, ולכן מותר למעסיק לנכות ימים אלה ממכסת ימי המחלה שצבורה לזכותך.  

 

לפני כחצי שנה התחלתי לעבוד כמחסנאי בחנות. אני עובד שעתי ורציתי לדעת אם מגיע לי תשלום כלשהו עבור ההיעדרות מהעבודה בזמן החג?

עובדי שעתי או יומי או עובד ששכרו משתלם על בסיס תפוקה –זכאי לתשלום עבור ימי חג לאחר שהשלים שלושה חודשים במקום עבודתו, ובתנאי שלא נעדר מעבודתו ביום לפני החג וביום שאחריו. אם העובד נעדר מהעבודה יום לפני החג או יום אחרי החג אבל זה קרה בהסכמת המעסיק, כמו למשל במקרה שהמנהל לא שיבץ את העובד למשמרת סמוך ליום החג – העובד יהיה זכאי לתשלום חג.

חשוב להדגיש שבמקרים שבהם החג נופל על שישי שבת (כמו שאגב קורה השנה) – לא תהיה זכאי לתשלום עבור ימי החג, ככל שאינך עובד בימים אלו במסגרת עבודתך.  

 

בן זוגי ואני לקחנו חופש במהלך חוה"מ פסח. אצלי בעבודה על כל יום היעדרות בחוה"מ מורידים לנו חצי יום חופש אבל אצל בן זוגי יום שלם. ממה נובע ההבדל? ומי מחליט על כך?

על פי החוק, חול המועד וערבי חג ימי נחשבים לימי עבודה רגילים ולכן דינם כיום חופשה מלא, וכך זה עובד במקום העבודה שבו מועסק בן זוגך. מצד שני, ישנם מקומות עבודה, כמו למשל מקום העבודה שלך שבהם קיים הסכם קיבוצי או הסדר מיטיב עם העובדים, ובמקרים כאלה המעסיק סופג חלק מימי החופשה על חשבונו.

באופן כללי, במקומות עבודה מאוגדים שבהם קיים הסכם קיבוצי, העובדים בד"כ נהנים מתנאים מועדפים מעבר למינימום שנותן החוק.

 

אם יש לכם שאלות נוספות על הזכויות שלכם במקום העבודה,

התקשרו למוקד השירות והמידע בהסתדרות – 2383*

המוקד פעיל בימים א' עד ה', בין השעות 08:00 עד 18:00.

 

<<במהלך חוה"מ פסח תשפ"ב (בין התאריכים 17/4/22 עד 21/4/22) המוקד סגור וישוב לפעילות במתכונת רגילה ב-24/4/22>>

כוכבית שתיים שלוש שמונה שלוש

המידע באתר/ האפליקציה של ההסתדרות הוא מידע כללי ואינו מידע מחייב. הזכויות המחייבות נקבעות על-פי חוק, תקנות ופסיקות בתי המשפט.

השימוש במידע המופיע באתר / אפליקציה אינו תחליף לקבלת ייעוץ או טיפול משפטי, מקצועי או אחר והסתמכות על האמור בו היא באחריות המשתמש/ת בלבד - יש לעיין בתקנון ותנאי השימוש באתר/אפליקציה.