סקר ליום הצרכן הבינלאומי: עלייה חדה במספר הישראלים שיפסיקו לקנות בעסק שפוגע בזכויות עובדיו

סקר מיוחד שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות לקראת יום הצרכן הבינלאומי מגלה מה חושב הציבור על החוקים שחברי הכנסת מחוקקים עבורו, האם העסקים הוגנים כלפיו, כמה מהישראלים טורחים לקרוא את החשבוניות החודשיות ומה קרה לכיס שלנו בשנה החולפת?

לו הייתם מגלים כי עסק שאתם נוהגים לקנות בו באופן קבוע פוגע בזכויות העובדים שלו, הייתם ממשיכים לקנות אצלו? רוב הישראלים – כ-78% מהם – בהחלט היו מפסיקים. כך עולה מסקר מיוחד שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות לרגל יום הצרכן הבינלאומי, שיחול מחר, יום ג', 15 במרץ.

עוד לפי הסקר, כ-60% מהציבור חושב שההתנהלות של בתי העסק כלפי הצרכנים אינה הוגנת, וכ-17% בלבד חושבים שהכנסת מחוקקת מספיק חוקים להגנת הצרכן, לעומת כ-67% שלדעתם החקיקה בנושא זה אינה מספקת.

"הנתון לפיו 78% מהנשאלים סבורים כי יפסיקו לקנות בבתי עסק שפוגעים בזכויות עובדיהם מראה על עלייה גדולה בסולידריות הצרכנית-חברתית – ממצא שמהווה תמרור אזהרה לעסקים שפוגעים בזכויות עובדיהם", מסביר עו"ד ירון לוינסון, מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, המעניקה שירות למאות אלפי צרכנים. "מדובר בעלייה משמעותית ברמת הסולידריות לעומת הממצאים בסקרים שערכנו בשנים קודמות – למשל 66% בשנת 2010 ו-71% ב-2015", אמר.

יותר צרכנים משתמשים באתרים להשוואת מחיריםיותר צרכנים משתמשים באתרים להשוואת מחירים

לוינסון מוסיף כי "עצם העובדה שכ-61% מהנשאלים (לעומת כ-51% לפני שנה) סבורים כי התנהלות בתי העסק כלפיהם כצרכנים אינה הוגנת, לצד מספרם המועט של המשיבים שחושבים כי ישנה מספיק חקיקה בנושא, מסבירה את הצורך בהתערבות הן מצד המחוקק והן מצד גורמי האכיפה הרלוונטיים".

הסקר ליום הצרכן הבינלאומי בדק גם את נאמנותם של הצרכנים בישראל. רוב הציבור (כ-74%) הגדירו עצמם כצרכנים "לא נאמנים", כלומר כאלה שמעדיפים לעבור בין חברות לפי התנאים השונים אותם הן מציעות. מקרב המשיבים אשר הגדירו את עצמם כ"צרכנים נאמנים", כמעט מחצית (47.6%) ענו כי הסיבה לכך היא שהם פשוט אינם אוהבים שינויים ורק מתוך הרגל לא יחליפו חברה שמספקת להם שירות.

עוד נתבקשו המשיבים להתייחס לנושא עלויות המחייה בישראל ביחס לשנה שעברה. חלק ניכר (כ-67%) חושבים כי יוקר המחייה עלה ביחס לשנה שעברה, ואילו רק 20% חושבים כי לא חל שינוי בעניין זה. ואיך מתמודד הציבור עם העלייה ביוקר המחייה? יותר מחצי מהמשיבים (כ-55%) ציינו כי הם נוהגים להשוות מחירים לפי קנייה של מוצר מסוים דרך אפליקציות או אתרים ייעודיים. מחצית מהמשתתפים נוהגים להשתמש גם בהטבות של מועדוני לקוחות בעת קניותיהם.

במסגרת הסקר נשאלו הנסקרים באיזו תדירות הם נוהגים לקרוא את פירוט החשבוניות החודשיות, ונמצא כי ישנו שוני רב בין התחומים. כך למשל, כ-74% נוהגים לעיין בפירוט חשבון כרטיס האשראי, כ-66% נוהגים לקרוא בקביעות את חשבון החשמל וכ-62% את חשבון המים. כ-57% מקפידים לעיין בחשבון הארנונה וכ-56% בחברות הסלולר. רק 38% נוהגים לקרוא תמיד את החשבון החודשי מחברות הכבלים והלוויין.

"הנתון כי כ-67% מהנשאלים סבורים כי עלות המחייה עלתה מסביר ממצאים אחרים לפיהם יותר ויותר צרכנים משתמשים באתרי השוואת מחירים, אפליקציות ומועדוני לקוחות, עוברים מחברה לחברה ואף בודקים את רוב החשבוניות של השירותים אותם הם צורכים", אומר לוינסון ומסכם: "הצרכנים צריכים להגביר את השימוש בכלים אלטרנטיביים אלו על מנת לצמצם ככל שניתן את הוצאותיהם, ואילו הכנסת והרגולטורים צריכים מצדם להגן יותר על הצרכנים ולהגביר האכיפה בתחום".

הסקר נערך עבור רשות ההסתדרות לצרכנות באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, בקרב 500 נשים וגברים מהאוכלוסייה הבוגרת.

רשות ההסתדרות לצרכנות תפעיל לרגל יום הצרכן הבינלאומי קו פתוח מחר, יום שלישי 15.3.16, בין השעות 10:00 ל-13:00, בטלפון 1-700-700-331, במסגרתו יוכל הציבור לשאול את עורכי הדין של הרשות ומומחיה מגוון שאלות בנושאי צרכנות.

כמו כן, רשות ההסתדרות לצרכנות הפיצה לאחרונה מדריך המספק מידע חשוב ומפורט לציבור בתחום הצרכנות כאמצעי נוסף להגשמת מטרת ההסתדרות לצמצום פערים בחברה.ניתן להוריד בקלות ובחינם את המדריך מאתר ההסתדרות - בשפות עברית, ערבית ורוסית, הקישו כאן.