הסכם קיבוצי ראשון בחברת האוטובוסים מטרודן

כ-200 עובדי חברת האוטובוסים הפועלת בבאר שבע וההסתדרות חתמו על הסכם קיבוצי ראשון ופורץ דרך *** בהסכם: העלאת שכר, הגדלת אש"ל ותמריצים, הגדלת תוספת על מכירות ונופש שנתי *** יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "מדובר בהסכם המביא בשורה אמיתית לעובדים" *** יו"ר מרחב הנגב בהסתדרות, מאיר בביוף: "הנחישות של חברי הוועד והחתירה שלהם להסכם הייתה עקבית והוכיחה את עצמה" *** יו"ר הוועד: "חתימת ההסכם מהווה סגירת מעגל היסטורית"

ההסתדרות והנהלת חברת התחבורה הציבורית מבאר שבע מטרודן חתמו היום (ד') על הסכם קיבוצי ראשון שיחול על כ-200 עובדי החברה. במעמד החתימה נכחו יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות במרחב הנגב מאיר בביוף, מנכ"ל מטרודן אילן קרני ויו"ר ועד עובדי החברה אהרון ג'אן.

מטרודן הינה חברת תחבורה ציבורית שהוקמה ב-2003. החברה זכתה במכרז להפעלת קווי האוטובוס הפנימיים בבאר שבע, והיא עושה זאת באמצעות צי של 130 אוטובוסים הנוסעים ביותר מ-20 קווים ומשרתים אלפי נוסעים מדי יום. ההסכם הקיבוצי מהווה סגירת מעגל בחברה אשר בה היה ניסיון התאגדות כבר ב-2004.

במסגרת ההסכם, שתוקפו עד סוף שנת 2016, הוסכם כי שכר הנהגים יעלה ל-39 ₪ לשעה, בכפוף להגעה להסכמה מול הגורמים הרלוונטיים בממשלה. שכר זה יהיה צמוד למדד ויעודכן בהתאם לו פעמיים בשנה (אך בכל מקרה לא יפחת מ-39 שקל לשעה). עוד הוסכם כי קצובת האש"ל לנהגים תעלה ל-9-10 ₪.

ההסכם קובע גם מענק אי היעדרות חודשי בגובה 250, ובונוס בגובה זהה לעובדים שביצעו שעות נוספות. הבונוס הרבעוני שהיה ניתן לעובדים עד כה, הוסדר אף הוא בהסכם, ונקבע לו סכום כולל מינימלי. בונוס נוסף, בגובה 270 שקל, יינתן אחת לחודש לעובד מצטיין. החברה תמשיך לשלם לעובדים "פרמיית עמידה ביעדים", כפי שהיה נהוג טרם חתימת ההסכם.

עובדים שבמסגרת תפקידם מבצעים מכירת כרטיסים או מנויים יהיו זכאים לתשלום חודשי שנקרא "תוספת מנקו", בשיעור של כ-1.2%-1.3% על הפדיון הכולל של המכירות באותו החודש. זוהי הגדלה משמעותית ביחס לנהוג בחברה ערב חתימת ההסכם (1%).

ההסכם מבטיח לעובדים נופש שנתי בן שלושה ימים במלון בארץ על חשבון החברה ומסדיר גם זכאות לשי לרגל אירועים משפחתיים.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר: "ההסכם ההיסטורי עליו חתמנו היום מביא בשורה אמיתית לציבור העובדים במטרודן. אני גאה בתוצאה ומעריך את העובדים על נחישותם לאורך הדרך. הם הוכיחו כי באמצעות התארגנות הם יוכלו לשפר את תנאי העסקתם וביטחונם התעסוקתי".

יו"ר מרחב הנגב בהסתדרות, מאיר בביוף: "הקלישאה של 'עשינו היסטוריה' הופכת להיות פה הכי אמיתית שאפשר. אנחנו גאים על ההישג אליו הגענו בחברת התחבורה הציבורית המופרטת הראשונה שמתאגדת בהסתדרות. הערכתי נתונה בעיקר לעובדי מטרודן שנתנו את נשמתם למען העניין מבלי ששבתו ולו יום אחד. הנחישות של חברי ועד העובדים ובמיוחד היו"ר אהרון ג'אן היא למופת והחתירה שלהם להסכם הייתה עקבית והוכיחה את עצמה. מילה טובה מגיעה גם למנכ"ל החברה אילן קרני, אשר היה בן שיח הגון ורציני".

את המו"מ לגיבוש ההסכם ליווה אישית יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. את העובדים ליוו מזכירי האיגוד המקצועי ממרחב הנגב עוזי שדה ואיציק ששון ועו"ד מיכל גריידי ממשרד עוה"ד שילוני ושות'. עו"ד יונתן פסיליווה את תהליך המו"מ מטעם הנהלת החברה.

יו"ר ועד עובדי מטרודן, אהרון ג'אן: "אני מברך על חתימת ההסכם. זוהי סגירת מעגל יפה לאור ההיסטוריה של ההתאגדות במטרודן. תודתי נתוני לאנשי ההסתדרות מהמרחב, לעורכי הדין ולכלכלנים שליוו את המו"מ וגם לאנשי הנהלת מטרודן".