הסכם קיבוצי ראשון בחברת בזק בינלאומי

ההסכם יחול על כ-1,900 עובדים של ספקית שירותי האינטרנט והתקשורת הבינלאומית הגדולה בישראל *** בהסכם: תוספות שכר ותמריצים, הסדרת מנגנון פיטורים ושיפור תנאי הרווחה ** יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "ההסכם – אמירה חברתית חשובה" *** מנכ"ל בזק בינלאומי מוטי אלמליח: "צעד משמעותי להמשך חיזוק השותפות והמחויבות ההדדית הקיימת בקרב עובדי החברה"

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, מנכ"ל בזק בינלאומי מוטי אלמליח ויו"ר ועד העובדים בחברה לימור ליברמן לביא, חתמו היום (ג') על הסכם קיבוצי ראשון לעובדי החברה. במעמד הטקס שנערך לפני זמן קצר נכחו חברי הוועד, נציגי ההנהלה ונציגי איגוד עובדי הסלולר האינטרנט וההיי-טק בראשות יקי חלוצי. ההסכם שתוקפו לשלוש שנים ויחול על כ-1,900 עובדים, כולל בין היתר תוספות שכר, מענק חתימה, שיפור התנאים הסוציאליים והגדלת ההפרשות הפנסיוניות.

הסכם קיבוצי בבזק בינלאומי

בתמונה (משמאל לימין): אבי ניסנקורן- יו"ר ההסתדרות, מוטי אלמליח - מנכ"ל בזק בינלאומי, לימור ליברמן לביא- יו"ר הוועד, שגית סלע גל- סמנכ"לית משאבי אנוש בזק בינלאומי.  קרדיט צילום: אלירן אביטל

מה כולל ההסכם?

ההסכם הקיבוצי שנחתם בין הנהלת החברה לבין ההסתדרות והוועד הבשיל לאחר משא ומתן מורכב,  והוא  כולל פרקים ארגוניים וכלכליים שנושאים בשורה משמעותית בנוגע לשיפור תנאי העובדים, לאחר שנים ארוכות בהן לא ניתנו תוספות שכר בחברה.

ההסכם קובע כי במשך כל תקופת ההסכם, העובדים בחברה יקבלו תוספות שכר בגובה ממוצע של כ-12.5%. כבר בשנה הראשונה להסכם, שכר המינימום בחברה לא יפחת מ-7% מעל לשכר המינימום הקבוע בחוק, וזאת בנוסף לעדכונים הצפויים בשכר המינימום במשק בשנים הקרובות. עובדים בעלי וותק של שנתיים לפחות יקבלו בתחילת ההסכם תוספות שכר באופן דיפרנציאלי, עד לגובה של כ-30%, על בסיס פרמטרים של ותק וגובה שכר.  בשנה השנייה והשלישית להסכם, העובדים יקבלו תוספות נוספות בגובה ממוצע של כ-3%, כאשר חלק מהתוספת יהיה קבוע וחלקו יינתן על פי הצטיינות בעבודה. ההסכם הקיבוצי גם מסדיר וקושר את הבונוס לעמידה ביעדי החברה.

כמו כן, העובדים יקבלו מיד עם החתימה על ההסכם מענק חתימה חד פעמי על פי הוותק שלהם בחברה, בסכום של עד עשרים אלף שקל. כל התוספות הכלכליות לעובדים יחולו באופן רטרואקטיבי החל מחודש אוקטובר 2015. במקביל לתוספות השכר, יוגדלו ההפרשות הפנסיוניות של העובדים, כאשר עובדים בעלי ותק של שנה וחצי ומעלה יהיו זכאים להפרשות פנסיוניות בגובה המקסימלי הקבוע בחוק.  בנוסף לכך, ההסכם מגדיל את מכסת ימי החופשה של העובדים בשלושה ימים נוספים ובשני ימי בחירה. מכסת הצבירה המקסימלית תועלה בהתאם.

סעיף משמעותי נוסף בהסכם קובע כי כלל העובדים הזכאים מכוח עיסוקם לתשלום תמריצים ועמלות, יהיו זכאים מעתה להפרשות פנסיוניות וקרן השתלמות גם בעבור רכיבים אלו. מדובר בבשורה משמעותית שכן עבור רבים מעובדי החברה, תוספות אלו מהוות חלק מהותי מהשכר החודשי. ההסכם מסדיר גם מנגנון הגנה לעובדים המשתכרים מתמריצים.

ההסכם מסדיר סוגיות נוספות הקשורות לתנאי העובדים, כך למשל: זמני ההפסקות במוקדי השירות יוארכו ויוגדל התגמול לעובדים המבצעים כוננויות ותורנויות לילה.עוד נקבע כי עובדי חברה קיימים שתנאי העסקתם לא כללו את ההסדר של סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, יקבלו את הפיצויים שנצברו להם גם במקרה שיחליטו לעזוב את החברה. 

יצירת ביטחון תעסוקתי:

ההסכם הקיבוצי כולל סוגיות שונות שנוגעות לניוד עובדים, כגון שמירת תנאי עבודה מלאים לעובד שינויד, ולאיוש משרות חדשות בבזק בינלאומי, תוך הבטחת עדיפות והזדמנויות קידום לעובדים קיימים.

ההסכם מסדיר גם מנגנון פיטורים הוגן ושקוף וכולל מערכת ליישוב חילוקי דעות בין הצדדים אשר מעניקה לוועד העובדים משקל חשוב בהכרעת מחלוקות שנוגעות להעסקת עובדים. עובד המועסק בחברה למעלה מ-3 שנים יהיה זכאי לקבל  מעמד של קביעות.

ההגנה מפני פיטורים מעוגנת בהסכם גם במקרים של צמצום והתייעלות. כך למשל,החברה תחויב להתייעץ עם הוועד לפני תחילת פיטורי צמצום או התייעלות ובמסגרת ההיוועצות יוכל ועד העובדים להעלות חלופות לפיטורים. כמו כן, ההסכם מגדיר מכסת גג לפיטורי התייעלות. עובד קבוע שיוחלט לסיים את העסקתו במסגרת הליך של התייעלות, יהיה זכאי למענק פיטורים מוגדל, כפול מזכותו בחוק.

הטבות סוציאליות נוספות:

בזק בינלאומי התחייבה להגדיל משמעותית את תקציב הרווחה שישמש למימון פעילויות למען העובדים. תקציב המתנות לחגים יוכפל ותוגדל גם השתתפות החברה בסבסוד ארוחות ובתשלומי אחזקת רכב לעובדים. כמו כן, בזק בינלאומי תקציב 350 אלף שקל בכל אחת משנות ההסכם לטובת מימון מלגות לימודים לעובדים. החברה התחייבה גם להגדיל את תקציב הביטוח הקולקטיבי לכלל העובדים שיהיו זכאים לקבל ביטוח בריאות כבר מיומם הראשון בחברה.

כל עובד שהשלים 32 חודשי עבודה בחברה, יהיה זכאי להצטרף לקרן השתלמות לפי בחירתו. שיעורי ההפקדות מטעם המעביד לעובדים הזכאים יעמדו על השיעור המקסימלי של 7.5% מהשכר, כולל התמריצים והעמלות, וללא תקרת הפרשה. בנוסף לכך, עובדים שהוותק שלהם בחברה גבוה משלוש שנים יקבלו מעתה גם תוספת ביגוד. בזכות ההסכם, ערכו של יום ההבראה יעלה ויעמוד על 480 שקלים. ההסכם נושא בשורה חשובה גם להורים, מאחר והחברה תשתתף בתשלום עבור גנים וקייטנות לילדים בחודשי הקיץ.

המו"מ על ההסכם הקיבוצי נוהל מטעם ההסתדרות על ידי יו"ר איגוד עובדי הסלולר האינטרנט וההיי-טק - יקי חלוצי, רכזת ההתאגדות - מיכל סרברניק, ויו"ר ועד העובדים בבזק בינלאומי – לימור ליברמן לביא. מטעם בזק בינלאומי, המו"מ הובל על ידי סמנכ"לית משאבי אנוש – שגית סלע-גל וסמנכ"ל הכספים עופר בסן. היועצים המשפטיים שליוו את התהליך הם: עו"ד מיכל הראל ממשרד עורכות הדין ארנה לין מטעם העובדים ועו"ד אייל לוי ממשרד רובין-שמואלביץ מטעם ההנהלה.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר היום: "אני מבקש להודות להנהלת החברה בראשות מוטי אלמליח על שיתוף הפעולה ועל ההחלטה להציב את האדם העובד במרכז. ההסכם הקיבוצי שהשגנו בבזק בינלאומי הוא קודם כל אמירה חברתית חשובה. תנאי העסקה הוגנים הם לא רק תנאי לשמירת היציבות בענף אלא כלי חשוב לצמצום הפערים ולשינוי חברתי אמיתי. יישר כוח גם לאיגוד המקצועי ולוועד העובדים שהפגינו נחישות ואחריות לאורך הדרך והביאו לגיבושו של הסכם מצוין שמטיב עם העובדים ומבטיח את עתיד החברה". 

מנכ"ל בזק בינלאומי, מוטי אלמליח, אמר: "ההסכם שנחתם היום הוא הוכחה לכך ששיתוף פעולה ויחסי אמון בין ההנהלה והעובדים  מביאים לתוצאה הטובה ביותר הן לחברה והן לעובדים עצמם. ההבנה המשותפת כי עמידה ביעדים העסקיים הכרחית להצלחתה של החברה בהמשך, היא שסללה את הדרך להסכם הגון ומיטיב לעובדים.  אני מודה לנציגי ההסתדרות על הליווי המקצועי ולוועד העובדים ובראשם יו"ר הועד לימור ליברמן-לביא על האחריות והמקצועיות אשר גילו לאורך המו"מ כולו. זהו צעד משמעותי להמשך חיזוק השותפות והמחויבות ההדדית הקיימת בקרב עובדי החברה.נמשיך להשקיע גם בעתיד בעובדינו, המבדלים וממצבים אותנו כחברה מובילה לאורך זמן, בטכנולוגיה, בחדשנות ובשירות מעולה עבור לקוחותינו". 

יו"ר איגוד עובדי הסלולר האינטרנט וההיי-טק, יקי חלוצי: "יצרנו מציאות חיים חדשה עבור קרוב לאלפיים עובדי בזק בינלאומי. מתוספות השכר ועד הבטחת הביטחון התעסוקתי והגדלת הבטחון הסוציאלי, הבאנו להישגים משמעותיים שמשקפים את הדאגה לעתיד העובדים.  ההסכם שנחתם מוכיח שוב כי ההתאגדות בהסתדרות היא הכלי הממשי של העובדים לשפר את מעמדם ומצבם". 

יו"ר ועד העובדים בחברת בזק בינלאומי, לימור ליברמן לביא, מסרה: "זהו יום חג עבורנו. ההסכם מביא בשורה גדולה ומבטיח עתיד טוב יותר הן לעובדים והן לחברה. הסכם זה משקף מספר עקרונות שהנחו אותנו לאורך כל המו"מ: חיזוק הביטחון התעסוקתי, חשיבה לטווח ארוך על העובד ומשפחתו עם דגש על נושא הפנסיה, שוויון בין העובדים, חיזוק אוכלוסיות חלשות, כל זאת תוך שמירת הערכים שהפכו את החברה הזו למובילה בתחומה". 

ליברמן לביא הודתה בדבריה גם למנכ"ל החברה מוטי אלמליח ולסמנכ"לית משאבי אנוש שגית סלע-גל. "המו"מ עם ההנהלה התנהל ברוח של שיתוף פעולה וכבוד הדדי. אני גאה מאוד בפעילים ובעובדי בזק בינלאומי על התמיכה הרחבה, האמון,הסולידריות והסבלנות שהפגינו לאורך כל התהליך הלא פשוט של המשא ומתן. תודה גם לכל חברי הוועד על האומץ והנחישות לנהל מאבק הוגן למען חברה צודקת יותר ולמען עובדי החברה. ההסכם הוא בשביל כולנו ובזכות כולנו!"