"נטו" תשלם חצי מיליון שקל על פגיעה בהתאגדות עובדיה

פס"ד: חברת "נטו" שבשליטת משפחת עזרא תשלם חצי מיליון שקל על פגיעה בהתאגדות עובדיה

הרכב ביה"ד האזורי לעבודה בבאר שבע קבע כי חברת המזון ״נטו״ הפרה את הוראות חוק הסכמים קיבוציים ופגעה בזכות עובדיה להתאגדות. החברה חויבה לשלם פיצוי בגובה 500,000 שקל ולחדול לאלתר מכל פעולותיה לסיכול התארגנות העובדים במסגרת ההסתדרות

הרכב בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, בראשות השופטת יעל אנגלברג שוהם, קבע כי חברת ״נטו מלינדה״, יבואנית ומשווקת המזון מהגדולות בארץ, הפרה את הוראות חוק הסכמים קיבוציים ופגעה בזכות עובדיה להתאגדות. בית הדין חייב את החברה בפיצוי בסך 500,000 שקל על הפגיעה, והורה לה לחדול לאלתר מכל פעולותיה לסיכול התאגדות העובדים במסגרת ההסתדרות. כיו"ר דירקטוריון נטו מלינדה משמש עדי עזרא. אביו, דודי עזרא, הוא חבר דירקטוריון בחברה ונשיא החברה האם "נטו אחזקות". 

התאגדות העובדים בחברה החלה בחשאי בתחילת השנה שעברה, ונחשפה בפני הנהלת החברה בחודש אפריל, עם הגעת נציגי ועד העובדים וההסתדרות למתחמי החברה. על פי פסק הדין, שקיבל את טענות ההסתדרות, תגובת החברה הייתה מיידית, ברוטלית ובלתי חוקית. הדברים הגיעו עד כדי כך שקב״ט החברה הטיח באלימות עובד חבר ועד ברצפה, נטל מידיו את טפסי ההתפקדות וניסה לקרוע אותם.

בהמשך הדרך, פעלה החברה באמצעות עובדים אשר שיתפו פעולה עם ההנהלה, הפיצו בקרב העובדים את מסריה וכפו עליהם לבטל את הצטרפותם להסתדרות.

בית הדין דחה את טענות ההגנה של החברה וקבע בסיום פסק הדין, לצד חיוב החברה בפיצוי של חצי מיליון שקל על פגיעה בהתאגדות,  כי ״בעת קביעת שיעור הפיצוי הראוי הבאנו בחשבון את תגובתה הנחרצת של המשיבה לניסיון ההתארגנות, את האלימות שהופעלה כנגד יו״ר הוועד והגיבוי המוחלט שנתנה החברה להתנהלות זו, את העובדה שהתנהלות המשיבה הייתה מכוונת ושיטתית תוך ניסיון להרחיק את חברי הוועד והפעילים מהאפשרות להחתים את העובדים מחד ואת עידוד פעילות העובדים כנגד ההתארגנות מאידך, וכן את השיקול ההרתעתי אשר נועד למנוע הישנות מקרים דוגמת המקרה שלפנינו״. החברה היא כאמור אחת מחמש חברות המזון הגדולות בארץ, ובית הדין קבע כי עניין זה שיחק לחובתה בשיקול קביעת הפיצוי.

יצוין כי על פי פרסומים, נטו אחזקות חתמה את השנה החולפת עם עלייה של 5.3% ברווח הנקי ל-113 מיליון שקל. עלות השכר של חמשת בכירי החברה הסתכמה ב-2018 ב-8.45 מיליון שקל.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בירך על ההחלטה ואמר כי "החלטת בית הדין מעבירה מסר חד וברור לכל מעסיק שחושב שהוא נמצא מעל לחוק ויכול לרמוס את הזכות הבסיסית של עובדיו להתאגד. ההסתדרות תמשיך לעמוד לצד העובדים ותפעל להבטחת זכויותיהם".

מוועד הפעולה של התאגדות עובדי נטו נמסר: "זהו יום גדול וניצחון לעובדי נטו האמיצים. במשך קרוב לשנה אנו נאבקים תוך אמונה שלמה בצדקת דרכנו על זכותנו הבסיסית להתאגד. על אף ההתנגדות הברוטלית של הנהלת החברה הצלחנו לצרף להסתדרות מעל לשיש מהעובדים. אנו קוראים להנהלה להתחיל ולציית לדרישות החוק להכיר בהתאגדות ולשבת איתנו למו"מ ללא דיחוי".

התאגדות עובדי נטו לוותה על ידי רכזי ההתאגדות אודליה מעודה וטל בורשטיין מהאגף להתאגדות עובדים בהסתדרות. ההסתדרות יוצגה בהליך המשפטי על ידי עורכי הדין אלעד מורג, ענת גוטמן ועדי גולן מהלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות.

מחאה מול משרדי הנהלת נטו. צילום ארכיוןמחאה מול משרדי הנהלת נטו. צילום ארכיון