נחתם הסכם קיבוצי חדש לעובדי בנק ישראל

בתום מו"מ ממושך נחתם הסכם קיבוצי חדש שיחול על כל 850 עובדי הבנק המרכזי *** ההסכם שם דגש מיוחד על צמצום פערי השכר בין הדורות בבנק באמצעות תוספות שכר דיפרנציאליות *** בנוסף, הוא קובע כי הסכמי המסגרת למגזר הציבורי יחולו באופן קבוע גם על עובדי בנק ישראל, ומסדיר את קליטתן להעסקה ישירה של עובדות המזנון בבנק שהועסקו עד עתה דרך חברת קבלן

ההסתדרות, הנהלת בנק ישראל, נציגות עובדי הבנק ונציגי הממונה על השכר באוצר חתמו היום (ד') על הסכם קיבוצי חדש. זאת, לאחר משא ומתן ממושך שנערך בהובלת יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר-דוד וראש חטיבת הבנקים וחברות האשראי בהסתדרות המעו"ף עו"ד מנחם מליק.

מעמד החתימה על ההסכם נערך לפני זמן קצר בבנק ישראל בירושלים במעמד יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר-דוד; ראש החטיבה מהסתדרות המעו"ף עו"ד מנחם מליק; מנכ"ל בנק ישראל חזי כאלו; סגן בכיר לממונה על השכר באוצר דיאא אסדי; יו"ר ועד עובדי בנק ישראל אייל חדד וחברי הוועד.

ההסכם הינו לתקופה של עשר שנים, והוא יחול על כל 850 עובדי הבנק, שהינם חלק מכ-800 אלף עובדים ועובדות במשק המאוגדים בהסתדרות. הבשורה המרכזית בהסכם היא צמצום משמעותי של פערי השכר בין עובדי "דור א'" לעובדי "דור ב'" בבנק. כך למשל קובע ההסכם כי יינתנו תוספות שכר אחוזיות דיפרנציאליות לכלל עובדי הבנק, שיהיו גבוהות יותר לעובדי "דור ב'".

הסכמה נוספת בהסכם, עליה עמדו ההסתדרות וועד העובדים, היא שמספר עובדות ותיקות במזנון הבנק, שהועסקו עד עתה על ידי חברה חיצונית, ייקלטו כעובדות הבנק לכל דבר.

בנוסף לכך, ההסכם מסדיר וקובע כי כל הסכמי המסגרת למגזר הציבורי שייחתמו בתקופה של עשר השנים הבאות, יחולו באופן אוטומטי גם על עובדי בנק ישראל.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בירך על השלמת ההסכם ואמר: "עבודה מאורגנת מצמצמת פערים, וההסכם החדש בבנק ישראל מוכיח זאת תוך שהוא מחזק את מעמד כלל העובדים בדגש על על העובדים המשתכרים ברמות השכר הנמוכות יותר. בנוסף אני מברך על ההחלטה הערכית של הבנק לקלוט להעסקה ישירה את עובדות המזנון על מנת שיועסקו באופן המכבד אותן. תודה לכל השותפים במו"מ שנערך בהובלת יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר-דוד, לראש החטיבה בהסתדרות המעו"ף מנחם מליק, ליו"ר הוועד אייל חדד, להנהלת בנק ישראל בראשות חזי כאלו ולנציגי האוצר על הנחישות לסיים את ההסכם לטובת כל הצדדים".  

יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר-דוד, אמר: "אני מברך על חתימת ההסכם שיאפשר לנציגות העובדים והנהלת הבנק לפתוח דף חדש ביחסים ויגביר את השותפות בין כל הצדדים – לטובת הציבור והכלכלה הישראלית. אני מבקש להודות למנכ"ל בנק ישראל חזי כאלו, לראש החטיבה מנחם מליק, ליו"ר הוועד אייל חדד, לחברי הוועד ולנציגי האוצר על עבודתם לניסוח ההסכם וסיום המו"מ".

ראש חטיבת הבנקים וחברות האשראי בהסתדרות המעו"ף, עו"ד מנחם מליק: "לאחר משא ומתן מורכב וממושך, שהצריך סבלנות ונחישות רבה, הצלחנו להגיע להסכם היסטורי וערכי בבנק ישראל. אנו ניצבים בפני תקופה מאתגרת של שינויים, ואני בטוח שהסכם זה יביא לשילוב הכוחות הנדרש בדרך להתמודדות עם אתגרי המחר".

יו"ר ועד עובדי בנק ישראל, רו"ח אייל חדד: "הגענו להסכם היסטורי אשר מקדם את ההון האנושי בבנק ויסייע למצב את בנק ישראל כמגדלור הכלכלי של המדינה. ההסכם מתקן עיוות שנוצר לפני למעלה מעשור תוך שהוא שם קץ לפילוג הבין דורי בבנק ישראל. הוא כולל תוספות שכר משמעותיות לכלל עובדי הבנק ופותח דף חדש במערכת יחסי העבודה בין נציגות העובדים להנהלת הבנק ובין העובדים עצמם, בשני הדורות. אני מודה לצוות המו"מ - איברהם מחאג'נה, אלון זקן, זך אולמן, ד"ר יובל מזר וחן הולצמן - שעשה לילות כימים במשך תקופה ארוכה כדי להביא להסכם מבורך זה. בנוסף אני מודה לנציגי ההסתדרות, להנהלת הבנק, ולממונה על השכר באוצר על שיתוף הפעולה במו"מ".

מעמד חתימת ההסכםמעמד חתימת ההסכם