הסכם קיבוצי ראשון בחברת שירותי הקרקע QAS

כ-700 עובדי חברת השירותים הפועלת בנתב"ג, ייהנו בין היתר מהעלאת שכר שתגיע עד ל-20%, מקרן השתלמות, מהגדלת התוספת עבור משמרות הלילה ומתקציב רווחה שיועבר לקופת הוועד *** יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "הסכם שמכבד את העובדים ושומר על יציבות החברה" *** מנכ"ל QAS יוסי רביב: "ההסכם מביא רוח של שינוי ובא לחזק את העובדים והחברה כאחד" *** יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי: "העובדים שהתאגדו לפני כשנה וחצי קוצרים היום את הפירות עם הסכם המביא לשיפור של ממש בתנאי העסקתם" *** יו"ר ועד הפעולה ליאור בצלאלי: "ההסכם מצעיד קדימה את תנאי ההעסקה בחברה ומקדם את ההון האנושי שלה"

ההסתדרות, הנהלת QAS (Quality Airport Services) וועד העובדים חתמו היום (א') על הסכם קיבוצי ראשון בחברה. החתימה על ההסכם נערכה בבית ההסתדרות בתל-אביב במעמד יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, מנכ"ל החברה יוסי רביב, יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי ויו"ר ועד הפעולה בחברה ליאור בצלאלי.

QAS עוסקת במתן שירותי קרקע לחברות תעופה שונות (דלפקי צ'ק אין, שירות לנוסע ועוד) ומשרדיה ממוקמים בנמל התעופה בן גוריון. בחברה מועסקים כ-700 עובדים אשר התאגדו בהסתדרות לפני כשנה וחצי, וייהנו מעתה מתנאי העסקה משופרים הכלולים בהסכם הקיבוצי.

בנוסף לשותפים שלקחו חלק במעמד החתימה על ההסכם, בניהול המו"מ לגיבושו השתתפו גם ממונה חטיבה ארצית באיגוד עובדי התחבורה עו"ד קרנית שפר-לידור, סמנכ"ל משאבי אנוש ב-QAS איריס בן דב, סמנכ"ל הכספים בחברה ניר גור וסמנכ"ל התפעול אביב פישר. ההסתדרות יוצגה משפטית על ידי עורכי הדין אלעד מורג ויערה צישינסקי מהלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי. ועד העובדים יוצג על ידי עו"ד אלי כהן. הנהלת החברה יוצגה על ידי עורכי הדין שי תקן ועמית בכלר.

ההסכם, שתוקפו למשך שלוש שנים וחצי, כולל טבלת שכר חדשה ומעודכנת לעובדי החברה המגלמת בתוכה תוספות שכר שגובהן 5%-20%, בהתאם לתפקידים השונים. תוספות אלו יחולקו בשתי פעימות – העיקרית שבהן תינתן באופן מיידי והשנייה (שגובהה יעמוד על 2%-3%) תחולק ביוני 2019. בנוסף לכך נקבע כי כבר עתה התוספת שמקבלים העובדים עבור משמרות הלילה תגדל משמעותית מ-15% ל-25%.

הישג נוסף ומשמעותי בהסכם הוא עדכון מעלה של ה"שכר המבוטח" לצורך הפקדות וניכויי החברה לתגמולים (חלק עובד וחלק מעסיק) וכן לצורך חישוב ימי חופשה ומחלה, עבור עובדים ותיקים שישלימו מכסת שעות חודשית קבועה מראש.

לצד זאת, ההסכם קובע כי לעובדים אשר יצברו ותק של שלוש שנים ומעלה תיפתח קרן השתלמות. ההפרשות לקרן זו יעמדו תחילה על 2.5% ע"ח המעסיק ויוגדלו בהתאם לוותק – 5% מהשנה השישית בחברה ועד לתקרה המקסימלית של 7.5% החל מהשנה העשירית.

סעיף נוסף בהסכם כולל גם בשורה בתחום הרווחה, לפיה הנהלת החברה תעביר 200 אלף שקל לקופת הוועד בשלוש פעימות. כמו כן, נקבע כי כ-300 עובדים אשר עובדי בתפקידי שירות לנוסע, יקבלו לראשונה פעם בשנה גם נעליים אשר ישמשו אותם בעבודתם, בנוסף למערכת הביגוד אותה קיבלו עד עתה. זאת ועוד, ההסכם כולל הסדרה של מתנות אשר יוענקו על ידי החברה לעובדים בחגים ובאירועים אישיים.

ההסכם גם מסדיר את תקופת הניסיון בחברה וקובע כי היא תעמוד על שלוש שנים, לאחריהן העובדים יקבלו מעמד של קביעות. במקביל, במקרה שבו יידרשו פיטורים, ההסכם קובע מנגנון הוגן ושקוף לסיום העסקה המספק ביטחון תעסוקתי לעובדים ומסדיר מערכת ליישוב חילוקי דעות בין הצדדים.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר במעמד החתימה: "אני מברך את ועד עובדיQAS  על הסכם שמשפר את תנאי העסקת העובדים בחברה ומגביר את ביטחונם התעסוקתי. תודתי לנציגי איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, בראשות אבי אדרי, אשר ליוו את התהליך במסירות וממשיכים בחיזוק מעמדם של עובדי הענף. מילות הערכה גם להנהלת QAS על שיתוף הפעולה שאפשר להשיג הסכם שמכבד את העובדים ושומר על יציבות החברה".

מנכ"ל QAS, יוסי רביב, הצטרף דברי יו"ר ההסתדרות ואמר: "זהו הסכם קיבוצי ראשון בחברתנו המביא בשורה לעובדיה, הסכם שבא להיטיב עם עובדי החברה ולשפר את תנאיהם, כדי ליצור אופק ובטחון תעסוקתי. שקדנו והקדשנו שעות לא מבוטלות, כדי להגיע להסכם הטוב ביותר עבור כולנו והעתיד,  כפי שנהוג לומר בעולם התעופה - השמיים הם הגבול. מדיניות השמים הפתוחים הביאה תנועת מטוסים ונוסעים ההולכת וגוברת. הסכם זה, מביא רוח של שינוי, בא לחזק את העובדים והחברה כאחד, כדי שנוכל לעמוד ביחד באתגרים המורכבים שיעמדו בפנינו בתקופה זו".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הוסיף: "עובדי QAS, אשר החלו את תהליך התארגנותם לפני כשנה וחצי, קוצרים היום את הפירות עם הסכם קיבוצי ראשוני הטומן בחובו שיפור של ממש בתנאי העסקתם. אני מודה להנהלת QAS על שיתוף הפעולה אשר יחזק את מערכת יחסי האמון בין הצדדים ויביא למציאות חדשה בחברה תוך הוקרת ההון האנושי שלה".

יו"ר ועד הפעולה, ליאור בצלאלי: "בסיומו של מו"מ מורכב וממושך אני מברך על כך שהצלחנו להגיע להסכם אשר יצעיד קדימה את תנאי ההעסקה בחברה ויקדם את ההון האנושי שלה. תודתי נתונה לנציגי ההסתדרות, להנהלת החברה ולכל הגורמים שליוו אותנו בדיונים, ובמיוחד לחברי הוועד ולכל עובדי QAS על אורך הרוח והנחישות שהפגינו במהלך התקופה האחרונה".

מעמד חתימת ההסכם, צילום יהודה שגב