בהמשך לתכנית ניסנקורן-כחלון: הסכם קיבוצי ראשון לעובדי תכנית קרב

ההסכם נחתם במעמד יו"ר ההסתדרות ניסנקורן ושר האוצר כחלון *** הוא רלוונטי ליותר מ-3,000 עובדי תכנית קרב למעורבות בחינוך בחברה למתנ"סים, בהם מדריכים הפועלים באלפי גנים ובתי ספר בארץ *** ההסכם מעגן את הישגי תכנית ניסנקורן-כחלון לצמצום תבניות העסקה פוגעניות משנת 2015, ובהם העסקה במשכורת חודשית במשך 12 חודשי השנה והשוואת התנאים הסוציאליים לנהוג בשירות המדינה

הסכם קיבוצי ראשון ליותר מ-3,000 עובדי תכנית קרב נחתם היום (ד') בבית ההסתדרות בת"א, במעמד שר האוצר משה כחלון, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, מנכ"ל החברה למתנ"סים רז פרויליך, יו"ר ועד עובדי תכנית קרב אורי ליברטי, מנהל רשות החברות הממשלתיות ינקי קוינט ובכירים נוספים. ההסכם מעגן את ההסכמות אשר הושגו בין ניסנקורן לכחלון ב-2015, בנושא צמצום תבניות העסקה פוגעניות, ונכנסו לתוקפן ב-2016. ההסכמות כללו, בין היתר, שיפור בשכר ובתנאי ההעסקה של עובדי תכנית קרב בחברה למתנ"סים הארצית, הודות למעבר מהעסקה שעתית להעסקה רציפה במהלך 12 חודשי השנה, כולל במהלך חופשות מערכת החינוך בחגים ובקיץ.

ב-2015 סיכמו ניסנקורן וכחלון על מתווה רב-שנתי למעבר להעסקה ישירה ולשיפור תנאיהם של עובדים ועובדות במיקור חוץ, בשירות המדינה, ברשויות המקומיות ובגופים ציבוריים נוספים. זאת, על מנת לשפר את תנאי השכר ואת מעמדם התעסוקתי של עובדי הקבלן. ההסכם יושם בשלבים במהלך השנים, בין היתר בקליטה להעסקה ישירה של עובדי ניקיון בבתי החולים הממשלתיים, עובדים ועובדות סוציאליים ועובדים נוספים, ובהעסקה רציפה במשך 12 חודשים של מאבטחים בבתי הספר. 

בהובלת ההסכם הקיבוצי הראשון של עובדי תכנית קרב, היו שותפים מטעם ההסתדרות: יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר-דוד, ראש חטיבת עובדי החינוך רותי לוי, עו"ד גלי שטיינברג מהלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בראשות עו"ד חנה שניצר, מנכ"ל האגף לכלכלה שי בירן, מנהל מחלקת אכיפה באגף כלכלה גיורא ואלה, ויו"ר ועד עובדי תכנית קרב אורי ליברטי. ומטעם החברה למתנ"סים: היו"ר אביעד פרידמן, המנכ"ל רז פרויליך, היועצת המשפטית ברכה ברוש-סבן, סמנכ"ל משאבי אנוש ומינהל אלה ירניצקי, ומנהלת תכנית קרב יונית יעקובוביץ.

תכנית קרב מופעלת על ידי החברה למתנ"סים בשיתוף עמותת "תפנית בחינוך" מיסודה של קרן רש"י, עבור משרד החינוך. מדריכי התכנית פרוסים באלפי בתי ספר וגנים ברחבי הארץ ומעבירים פעילויות העשרה לכ-300 אלף ילדים. ההסכם רלוונטי לעובדי התכנית בתפקידי הדרכה ותשתית, בהם: מדריכי תכניות העשרה, רכזים יישוביים, מנהלי ורכזי תכניות חינוכיות ועובדי מנהלה.

בין עיקרי ההסכם: מדריכים בשנתם השנייה ומעלה המועסקים בהיקפי משרה של למעלה מתשע שעות שבועיות, או בשנתם הראשונה בהיקף משרה של  למעלה מ-14 שעות שבועיות - יעברו ממתכונת העסקה שעתית למתכונת העסקה במשכורת חודשית במשך 12 חודשים בשנה.

כמו כן, ההסכם מעגן תנאים מיטיבים כמו הפרשות לקרן השתלמות, הפרשות פנסיוניות ותשלום דמי הבראה, ואת השוואת התנאים לנהוג בשירות המדינה לגבי עובדים המדורגים בדירוג מנהלי.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר: "אני מברך את הצדדים על החתימה על הסכם חשוב זה שמטרתו שיפור מעמדם של העובדים וצמצום הפערים בחברה הישראלית. זו אבן דרך נוספת בהסכם שעליו חתמנו, יחד עם שר האוצר משה כחלון. ההסכם החדש יחזק את פעילות תכנית קרב ויסייע לעובדי התכנית המסורים להתמקד בעבודתם ולא לחשוש מהיעדר הכנסה במשך הקיץ. יש לוודא כי תנאי המכרז של משרד החינוך לא פוגעים בתנאי העובדים ביחס להסכם הקיבוצי".

שר האוצר, משה כחלון, אמר: "אנחנו ממשיכים היום את התיקון שהתחלנו ב-2015, יחד עם ההסתדרות בהובלת אבי ניסנקורן, לצמצום תופעת עובדי הקבלן ושיפור משמעותי של תנאיהם. יש סיבה אחת לשותפות הזו, שבגללה אנחנו מביאים היום עוד הסכם שיעניק לאלפי עובדים מסורים תנאים הוגנים: כי אכפת לנו. מי שאכפת לו מפערים חברתיים, משוויון הזדמנויות ומצדק חברתי, מגויס להסכמים לעבודה הוגנת שכבר השפיעו על עשרות אלפי משפחות בישראל בארבע השנים האחרונות, ועוד ישפיעו על עשרות אלפים בשנים הקרובות".

יו"ר החברה למתנ"סים, אביעד פרידמן: "עובדי תכנית קרב הם חלק חשוב ומשמעותי בארגון ואנו שמחים לקחת חלק במהלך תקדימי וראוי זה של חתימת הסכם קיבוצי. הודות להסכם הקיבוצי, ולהסכם ההבנות ניסנקורן-כחלון שקדם לו, מתאפשר לעובדים להתרכז במשימה החשובה של מתן כלים לצמיחה והעשרה של ילדי ישראל".

יו"ר הסתדרות המעו"ף, ארנון בר-דוד, אמר: "הדרך לחתימה על הסכם זה לא הייתה קלה, אך היינו נחושים להגן על ביטחונם התעסוקתי של עובדי תכנית קרב, הן בהיבט של קבלת שכר לאורך כל השנה, והן בהיבט של התנאים הסוציאליים המגיעים להם. אני מודה לכל מי שנטלו חלק בהובלת ההסכם".  

יו"ר ועד עובדי תכנית קרב, אורי ליברטי, אמר: "ההסכם הקיבוצי הראשון לעובדי ועובדות תכנית קרב מבסס את מעמדנו כציבור עובדים מאוגד. הסכם זה מעגן את השיפור הדרמטי שהשיגה ההסתדרות בהעסקתם של אלפי עובדיה המסורים והמקצועיים של תכנית קרב, שעברו מהעסקה שעתית ומקוטעת להעסקה רצופה במשך 12 חודשים, במתכונת הוגנת וראויה. בשם ציבור עובדות ועובדי התכנית, ברצוני להודות ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ולאנשי ההסתדרות המסורים, על המאמץ העצום והמורכב שהשקיעו במו"מ והוצאת ההסכם לפועל. כמו כן, אנו מודים להנהלת החברה למתנ"סים ולהנהלת תכנית קרב על ההיענות והשותפות במהלך".

מנהל רשות החברות הממשלתיות, ינקי קוינט, מסר: "אני מברך על ההסכם שנחתם היום ורואה בו הסכם חשוב למילוי משימותיה של החברה למתנ"סים כחברה ממשלתית-חברתית. החברה למתנ"סים בשנים האחרונות עברה קפיצת מדרגה מקצועית והרחיבה את הכלים שהיא מספקת לילדי ישראל. אנו נמשיך לפעול יחד עם החברה, למילוי משימותיה בצורה מיטבית ומקצועית ועובדי החברה הם מרכיב משמעותי בהצלחתה".